sreda, 23. avgust 2017

Kdo je vegan?

Spletna stran https://www.facebook.com/abolitionistapproach ponuja ogromno zanimivih tematik, debat in izobraževalnega gradiva, namenjenega tako veganom kot neveganom. Tule je delček ene izmed teh razprav, ko je obiskovalka Maggie Adams (ki je sicer veganka) izpostavila dilemo v zvezi s tem kdo je pravzaprav vegan. Odgovorila sta ji administrator omenjene spletne strani in ustanovitelj Abolicionističnega pristopa k pravicam živali prof. Gary L. Francione ter moderator Balint Balasa:  


Vprašanje Maggie Adams:


Imam vprašanje, ki ga želim nasloviti na tiste, ki gledajo iz abolicionistične perspektive. Gre pa takole:

Nekoč so na družbenem omrežju v neki veganski skupini vprašali ali je lahko nekdo vegan izključno iz zdravstvenih razlogov, brez sklicevanja na moralo in etiko?
Odgovorila sem z: »Ne, zato ker je veganstvo moralni in etični način življenja.« Nadalje sem podala še definicijo, kot je zapisana na spletni strani organizacije The Vegan Society ter ponudila primernejši opis za tovrstne ljudi – rastlinojedi način življenja.

Kmalu po tem se je zvrstilo na stotine komentarjev, v katerih so ljudje trdili ravno nasprotno in sicer, da dokler ne ješ živali, je vseeno kakšni razlogi so te pripeljali do veganstva.

V svojem odgovoru sem le ponovila to kar veganstvo dejansko narekuje – poleg izključevanja hrane živalskega izvora tudi izključevanje vseh stranskih proizvodov te industrije – obleke, čevlji, kozmetika, itd. Prejela sem ogromno negativnih odzivov.

Skratka, moje vprašanje abolicionistom se glasi kot navajam zgoraj – ali je prav imenovati sam sebe vegan, če počneš to zaradi zdravja?  


Odgovor Garyja L. Francioneja:


Dobro vprašanje. Za začetek naj povem, da zanašati se na organizacijo The Vegan Society za tehtno in osnovano razmišljanje o veganstvu, ni ravno dobra ideja. The Vegan Society je zelo problematična organizacija (glejte sledeče povezave: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).

Nobene težave ne vidim, če se za nekoga, ki vztraja na veganski prehrani iz zdravstvenih razlogov, reče, da uživa "vegansko hrano". Tisti, ki je skoval besedo "vegan" - Donald Watson – jo je uporabljal na ta način. Govoril je o "veganski prehrani". 

Težava je v tem, da nisem še nikoli srečal nikogar, ki bi bil zvest veganski prehrani izključno iz zdravstvenih razlogov. Nikoli. Nikogar. Niti enega. Poznam ogromno ljudi, ki pravijo, da so vegani zaradi zdravja, a da tu in tam pojedo kaj živalskega. In to ni presenetljivo. Vsi goljufamo, ko gre le za zdravje – bodisi kar se tiče hrane živalskega izvora bodisi hrane na splošno ali drugih stvari. Na primer, sam si prizadevam vedno jesti zdravo. Jem polnovredno rastlinsko hrano, večinoma presno in ne uporabljam olja. Toda včasih goljufam in uživam olje, ocvrto hrano, itd. Vsi goljufamo iz zdravstvenega vidika.

Ko torej nekdo reče: »Sem vegan iz zdravstvenih razlogov«, mu jaz vedno odgovorim: »No, če vidiš veganstvo le kot stvar prehrane in sicer nosiš volno, usnje, krzno ali svilo in uporabljaš druge živalske izdelke, potem nisi vegan, pa čeprav ti je bilo rečeno, da si na veganski prehrani ker ne ješ nobenih živil živalskega izvora. Toda po pravici povedano, dvomim tudi v to, kajti stavim, da vsaj občasno poješ kaj živalskega.« In veste kaj? Še nikoli mi ni na to nihče odgovoril z: »Ne, nikoli ne jem nobene hrane živalskega izvora.« Ponavadi rečejo: »No, ja, hotel sem reči, da običajno ne jem živalskih proizvodov, ampak le včasih.« Jaz odgovorim: »Potem torej ni prav reči, da si na veganski prehrani. Si vsejedec, ki ne jé večino živalske hrane.«

Biti vegan pomeni, da ne ješ nobenih živil živalskega izvora, se ne oblačiš v kože živali in, kolikor je to praktično izvedljivo, na noben drug način ne uporabljaš živalskih izdelkov. Edini motiv, ki vodi do takšnega ravnanja je etični motiv. Še nikoli nisem srečal vegana (kot sam razumem ta pojem), ki ne bi bil etični vegan. Toda vedite, da biti etični vegan še ne pomeni nujno biti abolicionistični vegan. Pravzaprav večina "zagovornikov živali", ki so vpeti v razne organizacije in društva, niso abolicionistični vegani.

In nenazadnje, vedite, da so mnogi izmed tistih, ki pravijo zase, da so vegani iz etičnih razlogov, v resnici "fleksibilni" vegani. Na primer, "oče modernega gibanja za pravice živali", Peter Singer, je "fleksibilni" vegan. Biti "fleksibilni" vegan smatram kot ne biti vegan.


Odgovor Balinta Balase:


Rad bi opozoril še na nekaj podrobnosti, če si jih slučajno spregledala:

1. Besedna zveza "način življenja" sporoča, da gre za osebno izbiro, medtem ko "gibanje za družbeno pravičnost", da gre za moralno dolžnost. Abolicionistični vegani predstavljamo veganstvo kot gibanje za družbeno pravičnost.

2. Obleke, čevlji, kozmetika, itd., niso stranski živalski proizvodi. So živalski proizvodi, ki se jim da povsem izogniti. Živali so posebej rejene za potrebe pridobivanja volne, usnja, svile, krzna, itd., in po definiciji veganstva vegani zavračajo uporabo vsega tega. Nobene moralne razlike ni med jedenjem mesa in nošenjem volne. Ne glede na to za katere določene namene je žival vzrejena, so na koncu prav vse zaklane.

Stranski živalski proizvodi so tiste sestavine, ki so prisotne praktično povsod: v gradbenih materialih, plastiki, gumah, lepilu, računalnikih, bankovcih, itd. Tudi, če kupujemo izključno veganske čevlje in kljub najboljšemu trudu veganskih ponudnikov, da pri proizvodnji uporabljajo izključno veganske sestavine, se lahko zgodi, da lepilo ali kakšen drug element v čevljih še vedno vsebuje stranske živalske proizvode. Ne le, da bi se bilo nesmiselno poskušati izogniti stranskim živalskim proizvodom, pač pa s tem, ko vegetarijanci, ki jedo mlečne izdelke in jajca, napovedo bojkot bankovcev, ki med drugim vsebujejo tudi neko sestavino živalskega izvora, postane "gibanje za pravice živali" burleska in poskrbi za to, da se izkoriščanje živali le še bolj utrdi kot nekaj normalnega.

Če na spodnji spletni strani, ki je bila sicer ustanovljena z namenom izobraževanja neveganov, klikneš na Abolitionist Veganism, lahko izveš kako daleč seže definicija veganstva ter kako ji sledi abolicionistična teorija, razvita s strani profesorja Francioneja, ki ponuja odgovore na vsa vprašanja:  


Prevod: Leon Kralj


Sorodne teme (kliknite na povezavo):



Ni komentarjev:

Objavite komentar