sreda, 23. november 2016

Zakaj je iz moralnega vidika vegetarijanstvo povsem nesmiselno

27. oktober, 2016 /avtor Ken Hopes

V poznih 70-ih letih prejšnjega stoletja sem prebral knjigo filozofa Petra Singerja z naslovom Animal Liberation in kmalu zatem iz zaskrbljenosti za živali prešel na vegetarijansko prehrano. Vegetarijanska hrana, ki sem jo jedel in na katero se nanaša ta blog, je od takrat do danes postala splošno razumljena kot nekaj, kar izključuje meso, a vključuje mlečne proizvode, jajca in med. Vsi so vedeli kaj pomeni vegetarijanska dieta, zato je skorajda nikoli ni bilo treba podrobneje razlagati oz. opisovati z izrazom “lacto-ovo vegetarijanstvo”.  

Tako Singerjeva kot tudi druge knjige so me napeljale k razmišljanju o tem, da ni prav jesti meso, ker to zahteva ubijanje živali. Preskrba z mlekom in jajci ni zahtevala takojšnjega ubijanja živali in predvideval sem, da to nekako predstavlja bistveno razliko. Toda očitno je, da sem bil v zmoti. Živali, ki so izkoriščane zavoljo svojih mlečnih in reproduktivnih izločkov, so seveda zaklane takoj, ko ne proizvajajo več mleka in jajc v količinah, ki predstavljajo ekonomsko donosnost. V moralnem smislu je nepomembno ali se zakol zgodi pred ali po pridobitvi mleka oz. jajc, glede na to, da je ubijanje neizogibni del celotnega procesa. In četudi živali hipotetično ne bi bile ubite, bi bile še vedno izkoriščane, še vedno mučene in še vedno spravljene na svet s strani ljudi ter obravnavane kot vir oz. potrošno blago za našo uporabo.

Toda utilitarist Peter Singer ne verjame v koncept "pravic" niti ko gre za živali, niti ko gre za ljudi [utilitarizem = filozofski nazor, po katerem je osnova in merilo človekovega delovanja lastna korist, op.p.]. V knjigi Animal Liberation nikjer ne omenja poziva k veganstvu. Zelo jasno se osredotoča izključno na ravnanje z živalmi in ne na neupravičenost njihove uporabe kot osnovne kršitve posameznikovih pravic. Branje te knjige je spremenilo moj pogled na določene stvari, toda šele mnogo let kasneje sem spoznal kako zelo majhna je bila ta sprememba.

Naslednjih 25 let sem bil vegetarijanec. Vse kar je to v praksi pomenilo, je bilo, da sem jedel vegetarijansko hrano. Vegetarijanstvo je dieta, medtem ko veganstvo predstavlja razvoj v smislu, da živiš skladno s preprostim, osnovnim moralnim načelom – da živalim ne smemo povzročati nepotrebnega trpljenja. Obstaja le en kontekst, v katerem je smiselna uporaba besede vegetarijanstvo in sicer kadar gre za ljudi, ki ne jedo mesa preprosto zato, ker ne marajo okusa mesa. Toda vsakdo, ki je vegetarijanec zato, ker misli, da s tem koristi živalim, živi v zmoti oz. v zanikanju, enako kot sem včasih živel sam.

Prav tako seveda ni pripomoglo niti to, da v tistem času velike organizacije za pravice živali niso zavzemale trdnega in odločnega stališča v prid veganstva. In še vedno ga ne zavzemajo. Nedvomno to izhaja iz njihove bojazni, da ne bi s tem odbile znatnega deleža svojih donatorjev. Imel sem prijatelje, ki so sami sebe smatrali za aktiviste za pravice živali, a so jedli mlečne izdelke. Tako kot jaz so prebrali knjigo Animal Liberation in sledili mnogim izmed na donacijah temelječim welfare organizacijam kot je PETA.

Mojih vegetarijanskih let ne smatram kot odskočno desko oz. predpogoj za to, da sem postal vegan. Ravno obratno, obtičal sem v moralno zmedenem stanju, ko sem se samovoljno izogibal jedenju mesa, a hkrati nadaljeval z uživanjem mlečnih izdelkov in jajc, nosil usnjene čevlje in pasove ter zmotno mislil, da sem počel nekaj dobrega in da sem bil razumen in dosleden zgled za druge. Če bi bil že prej izpostavljen jasnim argumentom v prid veganstva, sem prepričan, da bi postal vegan že mnogo prej.

Naposled sem končno ukrepal glede neskladnosti, ki sem jo čedalje bolj opažal pri vegetarijanstvu in postal vegan. Nekaj let kasneje sem odkril teorijo pravic živali profesorja Garyja Francioneja, poznano kot abolicionistični pristop ter kmalu uvidel kako zelo zmedena in kontraproduktivna so sporočila s strani velikih organizacij za pravice živali, ki vsa po vrsti častijo Singerjevo delo in se osredotočajo na ravnanje z živalmi namesto na njihovo uporabo. Obžalujem, da moja dolga leta, ki sem jih preživel kot vegetarijanec niso bila leta veganstva. Kakorkoli že, upam, da bom v prihodnje s pomočjo jasno predstavljenega sporočila in izobraževanja ljudi o veganstvu obvaroval vse tiste, ki jim je mar za živali in pravičnost, pred tem, da ne bodo zašli na isto moralno zmedeno pot kot jaz.

Ken Hopes

Prevod: Leon Kralj


*****
Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.

Če ste že vegan, potem izobražujte ostale ljudi o veganstvu. Toda najprej izobrazite sami sebe. Tukaj je povezava z informacijami, ki vam bodo pomagale kako začeti: 

Sorodne teme (kliknite na povezavo):
3. Veg(etarij)anski piknik? (avtor Leon Kralj)



Ni komentarjev:

Objavite komentar